ÇAVDARHİSAR GEZİMİZ (04-05 Haziran 2011)

N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "ÇAVDARHİSAR GEZİMİZ (04-05 Haziran 2011)"

Copied!

Yükleniyor.... (view fulltext now)

Tam metin

(1)

ÇAVDARH İSAR GEZİMİZ (04-05 Haziran 2011)

04-05 Haziran 2011 tarihlerin de FSK (Fotoğraf Sanatı Kurumu) Başkanı Ahmet Bozkurt’un öncülüğünde yaptığımız gezimizin durağı Kütahya’nın Çavdarhisar ilçesinde bulunan Aizanoi Antik Kenti. Bu geziye katılacak FSK’dan arkadaşlarımızla birlikte Çavdarhisar’a doğru yola çıkmak için 21.30’da AŞTİ’de buluştuğumuzda hepimiz Aizanoi Antik Kenti hakkında az da olsa bilgi edinmiştik ama sadece fotoğraflardan görüp çok etkilendiğimiz kenti bir de kendi makinelerimizle fotoğraflamak istediğimizden biran önce yola çıkıp Çavdarhisar’a gitmek için sabırsızlanıyorduk. Gece 03.30 sularında Çavdarhisar’a vardığımızda bizi kalacağımız öğrenci yurduna götürecek minibüs bekliyordu. Yurda vardığımız zaman günün erken ışığında kalkabilmek için hemen odalarımıza çıkıp yatıyoruz. Sabah erkenden yaptığımız güzel bir kahvaltının ardından Çavdarhisar gezimizde bize rehberlik edecek olan Çavdarhisar İlköğretim Okulu Müdürü İsmail Güven ve şoförümüz Kızık Köyü Muhtarı Davut Karakurt ile birlikte yola çıkıyoruz.

Kütahya’ya 57 km. uzaklıktaki Çavdarhisar ilçesinde bulunan Aizanoi Antik Kenti Antik Frigya’ya bağlı olarak yaşayan Aizanitis’lerin yerleşim yeriymiş. İsmail Bey bizi önce dünyanın ilk borsalarından biri sayılan Antik Borsa’ya götürüyor.

Antik Borsa

Bu yapı MS. II.yy’ın II.yarısında kullanılmış. İmparator Diocletianuz’un MS.301 yılında enflasyonla mücadele için yaptığı ücret tespitlerinin bir kopyası taş bloklar üzerine yazılmış. Bu yazıtlarda imparatorluk pazarlarında satılan tüm malların satış ücretleri yer alıyor. Yapının üzerinde bulunan caminin 1970 Gediz depreminde yıkılmasıyla borsa binası ortaya çıkmış ve 1971 yılında

(2)

kazısı yapılmış. Borsa binasının kuzey doğusunda ise kentin ana caddesi olan sütunlu yol bulunuyor.

Sütunlu Yol

Zeus Tapınağı

Antik Borsa ve Sütunlu Yol’da iki saat fotoğraf çektiğimizi gören İsmail Bey Zeus Tapınağı’ndan hiç çıkamayacağımızı söylüyor. Aizanoi Antik Kenti’nin Çavdarhisar ilçesinin içinde yer alması nedeniyle hala her yerinde yaşanmışlık süregeliyor ve bu da her gördüğümüz tarihi kalıntıyı biz fotoğraf severler için daha da cazip kılıyor. Ama Zeus Tapınağı’nı gördüğümüz zaman İsmail beye hak veriyoruz. Burası tek kelimeyle muhteşem.

Aizanoi Antik Kenti’nin rehberi olan Hüseyin Karaslan tapınağın dünyada Zeus adına yapılan tapınakların en sağlamlarından biri olduğunu söylüyor. Zeus Tapınağı MS. II.yy’ın II. yarısında

(3)

İmparator Hadrian zamanında yapılmış. Tapınakta kullanılan sütunlar 9m uzunluğunda, 16 ton ağırlığında ve tek parçadan oluşuyor. Tapınağın en alt katında bulunan mahzende tanrılara hediye sunulan bir sunak yer alıyor. Tapınakta simetri çok yaygın olarak kullanılmış.

Zeus Tapınağı’nın Mahzeni

Mezar taşları ve tapınak parçaları

Zeus Tapınağı’nın ön kısmında ayrıca bir kısmı amazonlardan kaldığı düşünülen mezar taşları olmak üzere, çoğunluğu roma dönemine ait erkeği sembolize eden kartal, kadını sembolize eden vazo ve ayna figürlerinin yer aldığı kapı biçimindeki mezar taşlarını da görmek mümkün.

Hiç istemeden de olsa bu muhteşem yapının yanından aklımızda bu gün içersinde tekrar gelip fotoğraf çekmeyi düşünerek ayrılıyoruz. Rehberimiz Hüseyin bizi MS.II.yy’ın II yarısına ait tanrıça

(4)

Hygieia adına yapılmış hamamın kalıntılarının yanına götürüyor. Isıtma su kullanılan hamamın zengin mermer kaplamaları ile ısıtma kanal kalıntıları bugün bile görülebiliyor.

Antik Hamam

Hamamın biraz ilerisinde yer alan stadyum-tiyatro kombinasyonu ise benzersizliğiyle görülmeye değer. MS. 160 yılından sonra yapımına başlanıp tam olarak bitmesi 100 yılı bulmuş.

Antik Tiyatro

Kentin kuzeydoğusunda aslında var olan büyük kireçtaşı bloklardan oluşan bir bina içine ortada Satyr ve Menad betimli mozaik bir tabanı olan ikinci bir hamam inşa edilmiş.

(5)

Satyr ve Menad

Çavdarhisar sokaklarında biraz dolaştıktan sonra bir diğer tarihi yapı olan günümüze sadece bir duvarı kalmış dünyanın en eski barajlarından birinin kalıntılarını, sonrasında da günümüzde yapılmış barajı fotoğraflamak üzere yola çıkıyoruz.

Baraj Gölü

(6)

Çavdarhisar Sakinleri

Hava bozmak üzere hiçbir şeyi kaçırmak istemiyoruz. İsmail bey Çavdarhisar Kaymakamı Sn.

Ömer Bilgin’in bizi Anemon Otel’de beklediğini söylüyor. Anemon Otel’e vardığımızda en ince ayrıntısına kadar zevkle döşenmiş Anemon Otel’i bize Kaymakam bey gezdiriyor. Anemon Otel’in lobisinde keyifle çaylarımızı yudumlarken Sn. Ömer Bilgin’le de tanışma ve sohbet etme imkanı buluyoruz.

Anemon Oteli Lobisi

(7)

Anemon Oteli Havuzu

Kaymakam beyle yaptığımız güzel sohbetin ardından Anemon Otel’den ayrıldıktan sonra gülen yüzünü tekrar gösteren güneşe biz de gülümseyerek Zeus Tapınağı’nı tekrar fotoğraflamak üzere yola çıkıyoruz. Akşam hep birlikte keyifli bir akşam yemeğinin ardından yarın erken kalkmak üzere sözleşip odalarımıza çekiliyoruz.

Akşam Yemeğimiz

Ertesi gün Davut beyle birlikte Gölcük yaylasına gidiyoruz. Yaklaşık 45 dakikalık yolculuğumuz boyunca her gelincik tarlasında durup fotoğraf çekmemek için kendimizi zor tutuyoruz. Nihayet birinde durup kendimizi gelinciklerin arasına atıyoruz.

(8)

Gelincik Tarlası

Ortasında oldukça güzel bir göl olan Gölcük Yaylası Simav, Emet, Hisarcık ilçe halkının piknik amaçlı çok sık geldiği, etrafı ağaçlarla çevrili bir yer. Maalesef 19 Mayıs’ta Simav’da yaşanan ve çevre ilçeleri de etkileyen depremin yaraları hala sarılmaya çalışılıyor. Dileriz en kısa zamanda depremin yaraları sarılır ve Gölcük Yaylası o muhteşem doğasıyla çevre sakinlerini tekrar bağrına basar.

Gölcük Yaylası

(9)

Gölcük Yaylası’nda bir leylek

Davut bey bizi muhtarı olduğu Kızık Köyü’ne davet edince mümkün olduğunca çabuk davranmak istememize rağmen Gölcük Yaylası’nın her taraftan fotoğraf çekmemizi fısıldayan sesine karşı koyamayarak uzun bir süre fotoğraf çekmeye devam ediyoruz. Davut beyin köyünde köyü kuşbakışı gören bir yerden fotoğrafladıktan sonra köy kahvesinde çaylarımızı yudumlayıp köylülere vedalaşarak Çavdarhisar’a gitmek üzere yola çıktık. Komşu Ağrı Köyü’nün sokaklarından birinde yaşlı bir amcanın fotoğrafını çekmek için ısrarla arabayı durduran Dilek’in fotoğrafçı içgüdüsüyle hareket ettiğini 80 yaşındaki Mehmet amca ve 60 yıldır işlettiği kahvehanesini görünce anlıyoruz.

Mehmet amcanın her köşesi tarih kokan kahvesi hepimizi inanılmaz heyecanlandırdı.

(10)

Mehmet Amca

Çavdarhisar’da Çay Bahçesi

Çavdarhisar’a vardığımızda güzel bir yemeğin ardından soğuk bir şeyler içmek için gittiğimiz çay bahçesinde Çavdarhisar Belediye Başkanı Sn. Halil Başer’le de tanışma fırsatı buluyoruz. Böylesine sıcak insanların yaşadığı, tarihin sayfalarında gezindiğinizi hissettiğiniz Çavdarhisar’dan ayrılmak hepimize zor gelse de otobüsümüzün kalkış saati geliyor. Dilerim Çavdarhisar’a tekrar yolumuz düşer. Bizlerden misafirperverliklerini esirgemeyen Çavdarhisarlılara sonsuz teşekkürlerimizle…

Kadriye BARAN FSK Üyesi 07 Haziran 2011

Referanslar

Kemal Tahir, eşi Semiha Hanım ve eşinin ağabeyi, Türkiye işçi hareketinin önderlerinden Hüsamettin Özdoğu ile... TANIKLIK Kemal Tahir (sağda), Çankırı

Marc Waelkens, heykelin bakır bir koruyucu içinde olduğunu ancak depremlerde bunun kırılarak heykelin parçalandığını tahmin ettiklerini söyleyen Waelkens, çalıştıkları

雙和醫院執行新一代人工膝關節置換術,讓退化性關節炎患者關節不卡卡 66

臺北醫學大學今日北醫: 醫七畢業三十六年同學會

Yatık gövdeli, bir yıllık otsu bitkiler. Yapraklar ters mızraksı. Kaliks kısa çansı. Korolla sarı veya turuncu renkli. Meyve boğumlu bakla. Bu tür nisan-mayıs

218-222 yılları arasında basılan sikkelerin ön yüzünde imparatorun defne çelenkli, giyimli ve zırhlı büstü sağa doğru; arka yüzünde Dioskurlar yüzleri