N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "KIZILCAHAMAM İZLENİMLERİ. Müşerref KÜÇÜK Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yerel Yönetimler Yüksek Lisans Öğrencisi"

Copied!

Yükleniyor.... (view fulltext now)

Tam metin

(1)

KIZILCAHAMAM İZLENİMLERİ

Müşerref KÜÇÜK Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

Yerel Yönetimler Yüksek Lisans Öğrencisi

Merhabalar… Ben Üniversitemizde, Yerel Yönetimler Yüksek Lisans öğrencisiyim. Bu dönem yazmaya başlayacağım yüksek lisans tezimle ilgili gerekli kaynak araştırmalarını yaptıktan sonra konuyu Danışman Hocam Yrd.Doç.Dr. Gül Güneş ile birlikte “Turizmin Yerel Kalkınmaya Etkisi: Kızılcahamam Örneği” olarak belirledik.

Sonrasında tez gerekçemin hazırlığı için danışman hocamla birlikte Kızılcahamam’da günübirlik bir ön inceleme yapmaya karar verdik.

Daha önceden Kızılcahamam’a defalarca gitmiş ve burayı çok beğenmiştim. Kızılcahamam, Ankara’ya 80 km. mesafede, İç Anadolu’nun karasal ikliminde, Karadeniz’in yeşil ve mavisinin kucaklaştığı, bol yağışlı iklime geçiş kuşağında yer almaktadır. Kuzeyde Gerede ve Çerkeş, güneyde Kazan ve Ayaş, doğusunda Çubuk ve batısında Çamlıdere, Güdül ilçeleri yer alır. İçinde yaylaları, gölleri barındıran Kızılcahamam, doğası, tarihi ve kültürü ile tipik bir Anadolu ilçesidir. Ayrıca ilçe sınırlarında bulunan Kurtboğazı, Eyrekkaya ve Akyer Barajı, Ankara’ya içme suyu vermektedir. Ankara’nın en yüksek yerleri Haramitepe ( 2053m. ) Işık Dağı ( 2030m. ) ilçe sınırları içinde yer alır.

26 Mayıs 2011 tarihinde sabah saat 09:00’da heyecanla yola çıktık. İlçeye yaklaşırken sesler duymaya başladık. Radyo açıktı hemen kapattım, önce anlayamadık, camları açınca ahenkle öten o güzel kuş seslerini duyduk, sabah sabah o kadar mutlu olduk ki… Çünkü ilkbahar ve tabiat çoktan uyanmıştı ama bizler şehrin karmaşasında bu güzelliklerden yoksunduk. Biraz daha ilerledik, yavaş yavaş, bu güzelliklerin tadını çıkara çıkara… Zaten yol kenarları kaplumbağalarla dolu… Dikkatlice geçtik. Anlamadığımız şey; yol bomboştu, araç geçmiyordu, acaba yanlış yerde miyiz diye bir an tedirginlik yaşadık. Sonra anladım ki bu yol daha önce gittiğim yol değildi, az ileride tabelayı gördük ve rahatladık.

İlk olarak Kızılcahamam Belediye Başkanını ziyaret ettik, bize genel bilgiler verdi. Uzun süren sohbetin ardından bazı broşürler, dergiler vb. dokümanlar aldım. Tezimle ilgili kafamda

(2)

henüz netleşmemiş birçok konunun sohbet esnasında daha anlaşışlır hale gelmeye başladığını gördüm. Başkanın bize aktardığı bilgilere göre Kızılcahamam’ın ana geçim kaynağının turizm olduğunu öğrendik ve mutlu olduk. Sonra Belediye Basın Müşaviri ile görüştük, bize yardımcı olacak bilgiler verdi. Görmemiz gereken çok yer vardı, sohbeti sonlandırdık. Bize gün boyu yardımcı olacak jeopark koordinatörü, Muzaffer EKER Bey eşliğinde yola çıktık.

Kızılcahamam Belediye Başkanı Coşkun ÜNAL ile Söyleşiden Bir Görüntü

Güvem Bazalt Sütunları Jeositi’ne geldik.

Daha önce hiç böyle bir oluşumu görmemiştim, çok etkileyici, dokunmak istedim, sanki kapalı bir müzede bir esere dokunur gibi yavaşça dokundum. Miyosen Devresi’nde ( günümüzden önce 23,03- 5,35 milyon yıllar arası ) bölgede her yer gölsel alanların bulunduğu karasal koşullar egemen olmuş ve yoğun bir volkanizma etkinliği gerçekleşmiş. Volkanizma

(3)

faaliyetleri Miyosen boyunca üç evre halinde görülmektedir.

Güvem Bazalt Sütunları Jeositi’nden Bir Görünüm

Sabunkaya Boğazı civarında 20.6-10.6 yıl arağında oluşan II. evre volkanikleri ile geçişli bolca bitki ve hayvan fosilleri bulunduran, gölsel kil ve marnlar açık renkleri ile dikkat çekerler. Günümüzden 10.6-9.6 milyon yıl önce, bu gölsel tortular üzerine akan bazaltlar (-III.evre volkanitleri) bu jeositteki sütunları meydana getirmiş. Bu jeositteki sütunlar, günümüzdeki görünümünü, Sabuncu Derenin uzun süren aşındırması sonucu kazanmış. Bu sayede ülkemizin en güzel sütun bazaltları tüm özellikleri izlenebilecek şekilde açığa çıkmış.

Merak edenler bu bilgileri bazalt sütunları jeositi’nden daha ayrıntılı bir şekilde edinebilir.

Yolun sağında ve solunda mevcut, çok güzel bir kazanım. Yolun karşısına geçmek için sabırsızlanıyordum. Çünkü yemyeşil çimenler ve ağaçlar, karşıda bazalt sütunlarının diğer kısmı ve arasından köpürerek geçen bir dere, harika bir görüntü… Çimenlere adeta kendimi atmak istedim, bu görüntüleri kaçıramazdık, merak edip gelen çok ziyaretçi vardı.

(4)

Güvem Bazalt Sütunları Jeositi’nden Görünüm-Dere Kenarı

Çimenlerin üzerinde oyun oynayan bir çocuk grubu vardı, merak edip sorduk, Güneydoğudan mangal kömürü üretmek için gelen ailelerin çocukları olduklarını öğrendik, tadını çıkara çıkara oynuyorlardı, pırıl pırıl mavi yeşil bir doğada, tekrar bulunduğumuz yerden ayrıldık çünkü gidilecek çok yer vardı.

Kızılcahamam Belediyesi Yerel Ürünler Teşhir ve Satış Merkezini ziyaret ettik. Burada bulunan ürünlerin hepsi yöredeki kadınların el emekleri, bu ürünlerin satışı burada yapılıyormuş. Böylelikle kadınların ev ekonomilerine katkı sağlanıyormuş. Belediye Başkanının bize verdiği bilgilere göre, 300 hanıma 6 ay süreli mesleki eğitim kursu İş-Kur’un desteğiyle açılmış. Daha sonra KOSGEB getirilmiş, hanımlara parasal destek verilmiş ama verimli bir sonuç alınamamış.

(5)

Kızılcahamam Belediyesi Yerel Ürünler Teşhir ve Satış Merkezi

Aynı zamanda burada Kızılcahamam Belediyesi Pansiyon Evleri var, her gün burası yoğun ziyaretçi akınıyla dolup taşıyormuş. Belediye Başkanından aldığımız bilgilere göre Kızılcahamam’ın şu anki yatak kapasitesi 4500 yatak ve 13 tesis bulunuyormuş, hedef 2023 ise 15.230 yatak kapasitesi olduğu bilgilerini aktardılar. İlçede beş yıldızlı, dört yıldızlı, üç yıldızlı oteller ve pansiyonlar mevcut, konaklama sorunu yok, çünkü her bütçeye uygun tesisler bulunmakta.

Kızılcahamam Belediyesi Pansiyon Evleri

(6)

Hemen karşısında Şehit Fatih DURU Parkı var. Bu park Kızılcahamam’dan şehit olan bir gencin anısına yapılmış. Parkta konumlanan ağacın dallarında bulunan künyelerin her biri ülke genelinde görevini yaparken şehit olan gençlerimizden birini temsil ediyormuş. Ağacın her bir yerine asılmış künyeler heybetli bir şekilde oracıkta duruyor, etkilenmemek mümkün değil!

Ş e h i t

Fatih DURU Parkı

Biraz dinlendik ve tekrar bir plan yaptık. Artık yorulmuş ve acıkmıştık. Yöresel yemekleri vardı ama benim başka bir planım vardı. Benim her gittiğimde uğradığım ünlü köfteciye gittik, köfteleri ve bazlamaları harikadır. Bazlama da zaten Kızılcahamam’ın yöresel tatlarından birisidir, gidecek olanlara tavsiye ederim. İşte soğuk suyumuz ve yemeklerimiz geldi, her şey mükemmel görünüyor.

Sonrasında Soğuksu Milli Parkı Ziyaretçi Merkezine geldik, Taşlaşmış ağaç fosilleri, kurutulmuş böcek faunası, kurutulmuş bitki florasından bitki örnekleri, yaban hayatındaki

(7)

çeşitli hayvanlar, burada her şey var, yok olmaya yüz tutmuş çeşitli zenginliklerin sergilendiğini görünce, doğaya biz insanların ne kadar zarar verdiğini daha iyi görüyor insan.

Soğuksu Milli Parkı Ziyaretçi Merkezi Taşlaşmış Ağaç Fosilleri

Kurutulmuş Böcek Faunası Kurutulmuş Bitki Florası

(8)

Kuş Varlığından Örnekler

Ziyaretçi merkezinde danışman hocam, rehberimiz, ben ve vahşi doğadan edindiğimiz bazı arkadaşlarımız…

(9)

Hemen doğayla bütünleşmek istedik ve Soğuksu Milli Parkına tırmanmaya başladık. İşte burası beni en çok mutlu eden yerlerden birisi… Bol bol fotoğraf çektik. Çok güzel korunuyor burası, temizliğine de özen gösterilmiş. Öyle de olmalı, çünkü burası gün içinde yüzlerce insanın ziyaret ettiği bir alan.

Soğuksu Milli Parkı’ndan Bir Görünüm

İlçe içinden başlayan 13.000 dekarlık Soğuksu Milli Parkı, geniş bir yeşil alan sunmakta.

Burada doğa milyonlar yaşındaki fosil ağaçları barındırıyor. Milyonlarca yıl öncesinin balıkları, böcekleri taşlarda fosilleşerek insanlığa kendini anlatmaya çalışıyor adeta! Ayrıca bu bölgede kuş gözlemciliği için gelen çok sayıda ziyaretçi olduğu söylendi ve Kızılcahamam

(10)

kuşların geçiş noktasıymış bize aktarılan bilgilere göre. Bütün ayrıntıları görmek isterseniz bir gün yetmiyor, en az bir gece konaklamalısınız. Benim için bir ön araştırma olduğundan gördüklerim karar vermemde yeterli ve çok etkili oldu.

Soğuksu Milli Parkı Genel Görünümü

Konu turizm olur da spor turizmi olmaz mı? Şansımıza aynı gün, bu yıl ilk kez yapılacak olan Uluslararası Rıza Doğan Güreş Şampiyonası varmış ilçede. Eh bunu da görmeden olmazdı… Müsabakada Almanya, Gürcistan, Kosova ve Makedonya’nın katılımları ile yerli ve yabancı izleyicilerin olduğunu gördük. Aslında Kızılcahamam spor turizmine yabancı değilmiş. Bize aktarılan bilgilere göre 2. ligin bütün takımlarının, Haziran ayında genelde burada kamp kurdukları bilgisini aldık. Birleşik Arap Emirlikleri, İran, Kuveyt, Mısır, Cezayir takımlarının da geldiği söyleniyor.

Rıza Doğan Güreş Şampiyonasından Görünümler

(11)

Artık vakit epeyce ilerledi ve hava kararmaya başladı. Son görevimizi de tamamlamalıydık:

Tabii ki alışverişten bahsediyorum! Böyle güzel ve doğanın her türlü nimetlerini cömertçe sunduğu bir beldeden eli boş ayrılmak olmazdı.

Yerel ürünler satan çarşıya indik ve doğal ürünlerden ihtiyaçlarımızı aldık.

Sonuçta hem böylesine güzel gün yaşamanın, hem de tez konusunda verdiğimiz isabetli kararın mutluluğu içinde ilçeden ayrıldık.

Referanslar

Ülkemizde gerçekleştirilecek bir toprak tarım reformundan sonra kurulacak toprak ve tarım reformu kooperatiflerinin mevcut tarımsal amaçlı kooperatifler- den

Yapılan ki- kare analizi sonucunda katılımcı tipi “Toplam kalite yönetimi uygulamaları çerçevesinde iletişim kaynakları etkili ve verimli kullanarak iletişim

İkinci bölümde, yukarıda belirlenen kıstaslar çerçevesinde ülke karşılaştırmaları (ABD, İngiltere, Fransa) yapılacaktır. Bu karşılaştırmalar ile hükümet

FATMA NUR ERDAL edebiyat AİLE DANIŞMANLIĞI VE EĞİTİMİ AİLE DANIŞMANLIĞI VE EĞİTİMİ KADINLARIN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN AŞKA DAİR TUTUMLARI ÜZERİNE ETKİSİ:

• Proje adı: Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Yap-inan Oyun Davranışlarının Gelişimi ve Bu Oyun Türünün Sosyal ve Bilişsel Gelişimle İlişkisinin İncelenmesi”.. •

HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM SANAT GALERİLERİNİN İLETİŞİM FAALİYETLERİ: MEDAŞ SANAT GALERİSİ ÖRNEĞİ HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM

Dördüncü bölümde, tezin amacına uygun olarak nesnelerin interneti döneminde reklamcılığın geleceğine yönelik reklam uygulayıcıları ve reklam akademisyenlerinin

Yazar adı cümlenin doğal bir parçası olarak kullanılmışsa yayın yılı parantez içinde belirtilir.. Gürkaynak (2002) kimyasal çözeltiler üzerinde yapmış olduğu